:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

A Place at the Table

Kunstenaar Ignace Cami onderzoekt bij Zuid. Boijmans Van Beuningen hoe kleine middeleeuwse drinkkruiken versierd met gezichten en een puntige neus er in onze huidige samenleving kunnen uitzien.

Ignace Cami (1986, België) is een interdisciplinair kunstenaar die oude dingen nieuw leven inblaast. Hij zoekt naar alledaagse zaken die door het verstrijken van de tijd losgekoppeld zijn geraakt en creëert manieren waarop ze in het heden opnieuw verbinding kunnen maken. Daarbij spelen in het bijzonder taal, geheugen en verhalen een centrale rol. Door op speelse wijze te experimenteren met verschillende vormen van cultureel erfgoed, getuigt Cami’s praktijk van zijn karakteristieke generositeit, waarbij mensen vaak worden uitgenodigd om te communiceren of deel te nemen.  

Met A Place at the Table onderzoekt hij een reeks puntneuskruiken in de collectie van het museum: kleine middeleeuwse drinkkruiken versierd met een gezicht en een puntige neus. Op een schilderij van Pieter Aertsen heeft zo’n kruik, als een levend wezen, een eigen kruk gekregen aan de eettafel. Cami trekt deze vorm van inclusie door en vraagt zich af hoe deze kruiken er in onze huidige samenleving zouden kunnen uitzien. 

Dit doet hij door zich te verdiepen in de collectie van het museum, verschillende experimenten en probeersels en een serie workshops met verschillende groepen Rotterdammers. Hij werkt hiervoor samen met Atelier Herenplaats, Pauluskerk Rotterdam, Stichting Mano, Theaterwerkplaats Formaat en verschillende buren van Boijmans op Zuid. 

Tot en met 10 mei is bij Zuid. Boijmans Van Beuningen het proces te volgen en zie je iedere week de collectie kruiken groeien. Hierna zijn alle kruiken samen te zien in een nieuwe presentatie. Dit wordt op 11 mei gevierd met een symposium en een feestelijke opening.

Meer informatie